Produkter med NFC

Tilbyd tyveri- og piratsikring af dine produkter med NFC

Producenter kan sikre deres produkter mod tyveri og kopiering ved hjælp af RFID-teknologien NFC (near field communication). Det siges, at hæleren er lige så god som stjæleren. Men moderne teknologi gør producenten endnu bedre.

Design- og modebranchen har i årtier kæmpet mod piratkopiering. For bare 10 år siden var det let for det trænede øje at se, om en sko med Nike-logo var ægte eller ej. Højtudviklede stødpuder var efterlignet med lidt gazebind. Syningerne var skæve, og limen lugtede alt for kemisk.

I dag er kopi-producenterne blevet så dygtige, at det kan være svært for selv de mest entusiastiske indkøbere og forbrugere at se forskel. Heldigvis kan producenterne af de ægte varer gøre det let for enhver med en moderne mobiltelefon at afkode, hvad de har med at gøre.

RFID-chips er en af måderne, producenterne kan bruge til at bekæmpe piratkopiering. Det er især RFID-chips af typen NFC, der bruges til at sikre produkterne. NFC er passive RFID-chips, som skal aflæses med kort afstand. Du kender dem fra dit betalingskort, som næsten skal røre Dankort-terminalen, før dit køb er registreret.

Læs også: Derfor skal du overveje RFID i din produktionsvirksomhed

NFC afslører produktets identitet og sikrer mod tyveri

Nike er blandt de mange virksomheder, som har brugt NFC chips til at knytte kunderne tættere til sig og give dem en oplevelse ud over det sædvanlige. Køberne har blandt andet fået mulighed for at komme foran i køen til at købe flere sko, som kun udkommer i meget begrænset oplag. I andre sko har Nike gemt oplysninger om events og konferencer.

Hvis piraterne på et senere tidspunkt ville forsøge at sælge kopier af den specifikke sko, ville forbrugerne kunne se, at de ikke var ægte, fordi deres mobiltelefoner ikke kunne aflæse nogen chip i kopierede sko. Butikkerne kan også få sikkerhed for, at returnerede sko er ægte med NFC-teknologien, så de ikke bliver snydt og gjort skyldige i hæleri.

NFC chippen kan gemmes inde i produktet, så den ikke kan fjernes uden at beskadige produktet. Når en kunde har registreret sig som ejer af produktet, kan det derfor være meget svært for en tyv at sælge det videre. Og hvis tyven forsøger at fjerne chippen, vil det være med stor risiko for at ødelægge produktet så meget, at salgsværdien falder til 0 kr. På den måde kan NFC være med til at bekæmpe tyveri og hæleri.

Uanset om du producerer sko, legetøj, møbler eller maskiner, kan du give dine kunder mere sikkerhed og en bedre oplevelse med NFC chips.

NFC - produkter med NFC

NFC chips giver mulighed for storytelling

Legetøjsgiganter som Mattel og LEGO bruger NFC til at koble fysisk legetøj med de tablets og telefoner, som giver legetøjet stor konkurrence. Når Mattel sælger deres små racerbiler, Hot Wheels, kan børn og barnlige sjæle nu scanne bilens chip og sætte gang i en helt ny dimension af legen. Hvert enkelt stykke legetøj kan nu identificeres og kobles til målte rekorder på bilbanen. Ud over legetøjsproducenterne bruges NFC også af blandt andre:

  • Vinhandleren Duclot Export – som giver vinkendere mere viden om deres vine
  • Kunstgalleriet Linea Murano – som letter forsikringen og videresalg af kunstværker
  • Apex Snowboards – som blandt andet giver kunderne mulighed for varslinger om sneskred
  • Designvirksomheden Aki Choklat Bags – som sikrer kundernes designerhåndtasker med GPS-data

Producenternes brug af storytelling med NFC begynder dog længe før salget. Ved at aflæse chippen kan kunden få en fortælling om det enkelte produkts baggrund præsenteret på mobilen lige i butikken. På den måde kan der lettere knyttes historier og baggrundsviden til det enkelte produkt, så salget øges. Den tilgang bruger flere internationale virksomheder allerede med stor succes.

Det giver også forbrugeren lettere mulighed for at bestille flere eksemplarer af produktet – selv hvis modelnavnet, serienummeret og andre kendetegn ikke længere er synlige.

Vil du vide mere om NFC og de andre muligheder RFID-teknologien giver din produktionsvirksomhed?

Kontakt seniorrådgiver Poul Søjberg på ps@dkpu.dk eller 31 45 89 99.

Tilmeld dig vores nyhedsmail

og følg os på LinkedIn