Markedsføring

5 undskyldninger for ikke at investere i ny hjemmeside - og vores svar

Der findes masser af undskyldninger for at lade din virksomheds hjemmeside samle støv i internettets fjerneste hjørne. Vi har samlet de 5 undskyldninger, vi oftest hører - og tilføjet vores svar.

Skrevet af kommunikationsrådgiver Jeanette Suell

Hvad svarer du, når nogen spørger, om du har overvejet at få lavet en ny hjemmeside til din virksomhed?

Måske griber du til et af de 5 mest brugte svar, vi hører her hos DKPU, når vi anbefaler virksomheder en ny/opdateret hjemmeside. Det ville i så fald være helt forståeligt. Du har driften af din virksomhed at tænke på, og hvis den i øvrigt går godt, er der vel ingen grund til at kigge på din hjemmeside (selvom du måske godt kan se, den trænger)...eller er der?

Ja, det er der. Derfor får du her - sammen med de 5 mest brugte undskyldninger for ikke at investere i en ny hjemmeside - vores svar på, hvorfor det er en rigtig god idé at have et opdateret site på det store internet.

1. Vi har ikke tid og ressourcer til at få lavet ny hjemmeside

Du er ikke den første mindre produktionsvirksomhed, der har det sådan. Jeg forstår det godt. Dagligdagen kører, og driftsopgaver prioriteres over noget så langhåret, som at få en ny hjemmeside op at stå.

Det ville da også være lodret forkert at skrive, at det ikke tager tid og ressourcer. Det gør det (særligt i udviklings- og designfasen).

Sagen er bare den, at en hjemmeside, for eksempel med webshop, kontaktformular og en god FAQ-side (ofte stillede spørgsmål), kan spare dig for mange opkald og mails. Tid du i stedet kan bruge på dine kerneopgaver. Smart, ik’.

Oven i hatten kan dine nuværende og potentielle kunder se dine produkter, bestille og lave forespørgsler, når det passer dem. Det er god service, og det kan alle lide.

I øvrigt – hvis du får fat i en dygtig webudvikler og -designer, kan det spare dig for tid undervejs i udviklings- og designfasen. Så find en kompetent samarbejdspartner, der har forståelse for hverdagen i en mindre produktionsvirksomhed.

2. En hjemmeside giver alligevel ikke flere kunder

På den korte bane er den undskyldning faktisk valid nok. Det kommer ikke til at vælte ind med kunder i det øjeblik, du lancerer din nye hjemmeside.

Det betyder ikke, at det ikke er værd at have en opdateret og toptunet hjemmeside. Din hjemmeside er nemlig ofte nye kunders allerførste indtryk af dig. Hvis teksterne halter, kontaktoplysningerne er gemt på side 404 og det er umuligt at tyde, hvad I tilbyder, så smutter besøgende lige så hurtigt, som de kom.

Omvendt vil en optimeret hjemmeside med tydelige produktbeskrivelser, kontaktoplysninger og et klart indtryk af, hvem I er som virksomhed give de besøgende en god følelse i maven. Gode følelser handler man på – også på dit marked.

I øvrigt kan en optimeret hjemmeside gøre det nemmere for potentielle kunder at finde dig på det store internet. Når de søger efter dit produkt på Google, er det nemlig dig, der ligger øverst, hvis du har husket at få din webudvikler til at SEO-optimere hjemmesiden.

Bliv fundet af dine kunder på Google

3. Hosting, funktionalitet, teknik og…jamen, vi har slet ikke de kompetencer

En hurtig indrømmelse (pointen kommer vi til): Jeg er helt på bar bund, når jeg skal købe bil. Jeg ved knap nok, at den behøver fire hjul og et rat for at kunne køre. Det betyder ikke, at jeg afholder mig fra at købe en bil. Det betyder bare, at jeg allierer mig med nogen, der har væsentlig mere forstand på det end mig (og som kan fortælle, at der skal lidt mere end fire hjul og et rat til at få bilen i gang).

Det er lidt det samme med en hjemmeside. Du behøver ikke selv vide alt om hosting, teknik, funktionalitet, SEO osv. Find en dygtig webudvikler, du har tillid til, som har forståelse for dit marked og din branche, og som kan slukke ildebrande, hvis den slags skulle opstå.

Er du en mindre produktionsvirksomhed, kan du som medlem af DKPU få hjælp til udvikling, design, support, hosting og vedligeholdelse af din hjemmeside. Så slipper du for selv at have fingrene ”nede i skidtet.” Vi følger løbende med i udviklingen på området og kan rådgive dig om den bedste løsning for dig og dine kunder. Vi har fokus på danske produktionsvirksomheder og indgående forståelse for B2B-markedet, kultur og kundevaner, så vi kan designe en hjemmeside, der passer til netop din målgruppe.

Læs mere om dine muligheder hos DKPU

4. Men… vores målgruppe bruger slet ikke internettet

Den undskyldning har jeg hørt flere gange. Den er i familie med dem her: ”Vi har så stærke kunderelationer, at vi ikke behøver være til stede på nettet”, ”vi møder vores kunder andre steder” eller ”den, der lever stille lever godt – og vi har levet godt de sidste 50 år.”

Det er alt sammen fint og skønt – og måske er det din fornemmelse, at dine kunder ikke bruger din virksomheds hjemmeside. De kender dig jo også i forvejen.

Hvad med potentielle nye kunder? Hvordan skal de finde dig, hvis du ikke er til stede online?

”Vi når vores målgruppe via andre salgskanaler,” svarer du måske. Superfint. Det er altid en god idé at markedsføre sig flere steder. Men hvor sender du nye kundeemner hen, når de står med din brochure eller dit visitkort i hånden? Får de kun en mail og et telefonnummer? Jeg vil på det kraftigste anbefale, at du sender dem ind på din (opdaterede) hjemmeside. Hvor de i ro og mag kan finde ud af mere om din virksomhed og jeres produkter.

For selvom en lille henvisning til www ikke skaber salg lige med det samme, kan en professionel hjemmeside skabe tillid, særligt hos nye kunder. Så få lavet en hjemmeside, der viser, hvem du er, og hvad du tilbyder. Præsentér dine produkter, tjenester, tekniske specifikationer og kundecases. Det letter beslutningsprocessen for dine kunder – og skaber salg hos dig.

5. En ny hjemmeside koster (alt for mange) knaster

Ja, det kan godt være dyrt at investere i en ny hjemmeside. Der er udgifter til webdesign, hosting og eventuelt løbende vedligeholdelse, hvis det ikke er noget, I selv vil stå for.

Men lad os bare være ærlige: Det er svært at overleve i den digitale tidsalder uden at være online. Og fordelene ved at have en opdateret og velfungerende hjemmeside overhaler langt de omkostninger, der er forbundet med at etablere den. Fordi du kan adskille dig fra dine konkurrenter og sætte dig i spil som en moderne og engageret aktør på dit marked.

I øvrigt kan du i visse tilfælde få økonomisk støtte til udviklingen af en ny hjemmeside.

Læs mere om dine støttemuligheder her.

BONUS: Skal vi se på din hjemmeside?

Stadig ikke overbevist om, at en ny hjemmeside er bedre end alverdens undskyldninger?

Helt ærligt, så forstår jeg godt dine tvivl. Det er en stor beslutning at sige ja til en ny hjemmeside. Særligt når sådan et projekt skal prioriteres oveni den daglige drift.

Det er faktisk lidt derfor, DKPU er sat i verden: For at hjælpe dig, så du kan koncentrere dig om dine kerneopgaver. Vores rådgivning og hjælp er målrettet mindre produktionsvirksomheder. Det betyder blandt andet, at vi:

  • kan tilbyde ekspertise og erfaring, der er skræddersyet netop din type virksomhed.
  • kan udvikle en hjemmeside, der er skaleret, tilpasset og fleksibel i forhold til din virksomheds unikke behov.
  • har indgående kendskab til hverdagen i en mindre produktionsvirksomhed. Vi ved, hvor vigtig driften er, og vi bruger ikke mere af din tid, end højst nødvendig.
  • kan bygge en hjemmeside, der giver din virksomhed et professionelt udtryk.
  • kan tilbyde rådgivning inden for anden digital markedsføring og søgemaskineoptimering, så du kan tiltrække (endnu flere) potentielle kunder.

Vi tilbyder et uforpligtende kig på din nuværende hjemmeside og en vurdering af, om den trænger til en opdatering, relancering, komplet make-over – eller noget derimellem.

Jeg er klar til at hjælpe dig videre

Kontakt mig, hvis vi skal tage en snak om dine muligheder – også i forhold til at søge økonomisk tilskud til udvikling af en ny hjemmeside.

DKPU F.M.B.A.

Nonprofit kompetencehus med en praktisk og uvildig tilgang til udvikling af mindre produktionsvirksomheder.

Mindre konsulentsnak.
Mere fokus på det bedste for din virksomhed.
+45 70 22 87 22info@dkpu.dk
Kontakt os
Hold dig opdateret på de bedste muligheder for at udvikle din produktionsvirksomhed.

Tilmeld dig vores emails og få gratis viden om, hvordan du kan opnå det – med eller uden et medlemskab i DKPU.
Tilmeld
Copyright © 2024 All Rights Reserved
magnifiercrosschevron-down
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram