Det laver vi også

6 trin: Sådan bliver din virksomhed klar til en ISO-certificering

ISO certificering logo maj 2023

Hvad kræver det at blive miljø- og kvalitetscertificeret, og hvornår er din virksomhed (nogenlunde) klar til det? Vi har lavet en miniguide med 6 trin, så du kan finde ud af, om I er klar – eller hvordan I bliver det.

En certificeringsproces er ikke overstået på et øjeblik, og efterfølgende skal systemet vedligeholdes. Så hvordan bliver din virksomhed klar til en certificering? Vi har lavet en guide med 6 trin, der stiller skarpt på de væsentligste overvejelser, du skal have gjort dig.

Få hjælp til din virksomheds ISO-certificering

1. The big WHY

Det burde være standardspørgsmålet for alle før enhver forandring: Hvorfor gør vi det?

En certificering er ingen undtagelse. Find ud af hvorfor du gerne vil certificere din virksomhed. Dit svar er med til at afgøre, om du er klar til indsatsen eller ej.

Hvis du for eksempel ”bare” vil have certificeringen i hus, fordi et certifikat ser flot ud på væggen i dit kontor, så skal du nok overveje en ekstra gang, om det er grund nok til at sætte gang i processen. Hvis du omvendt har en reel interesse i at bruge standardens værktøjer i hverdagen – og løbende arbejde med dem, også efterfølgende – så er du tættere på at være klar.

Svaret på dit store ”hvorfor” skal med andre ord handle om andet og mere end at have et certifikat hængende på væggen.

Gratis sparring: Giv os 2 timer og få en vurdering af, om din virksomhed er klar til en certificeringsproces

2. Hvem er din virksomheds certificeringshaj?

Det er en omfattende proces at blive certificeret. Har du en medarbejder, som vil dedikere sig til arbejdet? Hurra for din arbejdsplads – så er I allerede godt stillet.

Det er nemlig vigtigt, at I har en i virksomheden, der har lyst til at påtage sig certificeringsopgaven med engagement og interesse – både før, under og efter en certificering.

Så find din virksomheds certificeringshaj. Så er du allerede godt på vej.

3. Alting tager tid – også din certificering

Det næste du skal kigge på er… tid. For ja (surprise, surprise), det tager tid at blive certificeret. Ikke kun undervejs i processen, men også efterfølgende – i hvert fald hvis du vil bruge din certificering til andet end indhold i en flot ramme på væggen (og selvfølgelig vil du det).

Vi anbefaler, at du afsætter 6-12 måneder til selve certificeringsprocessen, forudsat at du får hjælp fra professionelle rådgivere. Det kan spare dig for en masse unødig tid, blindgyder og frustrationer.

De 6-12 måneder er dog ikke gjort med det. Du skal løbende re-certificeres, så det er også vigtigt, at du efterfølgende afsætter tid til at arbejde med systemet og jeres nye standarder. Hvor meget og hvor lidt er svært at sige – det afhænger af hvor ambitiøse, I er.

4. Vi kridter banen op, men bolden er din

Nu kommer vi til det, der måske gør lidt ondt at høre, både for dig og os: En rådgiver kan ikke løse hele certificeringsopgaven for dig.

Som rådgiver kan vi få dig hen til målstregen, men du skal selv skyde bolden i mål. Det er også derfor, du både skal afsætte tid og medarbejdere til processen. Det er nemlig din opgave at fylde indhold i de standarder, systemer og analyser, der er nødvendige for at blive certificeret.

Vi kan kort sagt kridte banen op og fortælle dig hvilke regler, du skal spille efter. Vi holder dig også gerne i hånden hele vejen og fortæller dig, hvordan du bedst får bolden mod målet. Men du skal selv sparke den i netmaskerne.

5. Knaster på kistebunden

Det koster penge at blive certificeret. Både til rådgivning og certificering. Hvor mange er svært at sige. Prisen på en ISO 14001-certificering afhænger for eksempel af din virksomheds branche og størrelse, mens antal rådgivningstimer afhænger af din virksomheds struktur, størrelse og parathed.

Helt sikkert er det dog, at du skal have lidt knaster på kistebunden til selve certificeringen. Den gode nyhed er, at du ikke (nødvendigvis) behøver at have penge op af lommen til rådgivningsdelen. Der findes en række puljer til mindre produktionsvirksomheder, som yder tilskud til rådgivning om for eksempel certificering.

Læs mere om din virksomheds støttemuligheder

6. Ring til en ven eller gør det selv-selv

Det bringer os til sidste punkt, du bør overveje, inden du går i gang med en certificering: Vil du gøre det selv eller ringe til en ven (læs: en rådgiver)?

Ringer du til en kompetent og erfaren certificeringsrådgiver, sparer du både tid, endeløse blindgyder og dyrt købte frustrationer.

Det er i virkeligheden lidt som at lære et nyt computerprogram at kende: Du kan godt selv sætte dig ved computeren og prøve dig frem. Måske rammer du indimellem de rigtige taster. Men hvis du havde en superbruger ved din side, ville du få konstant kyndig vejledning. Dine tastefejl ville være mindre, din forståelse for funktionerne større, og du ville hurtigt få fuld udbytte af programmet.

Kan du se forskellen?

Du vælger selvfølgelig selv, om du vil stå med det selv eller have en superbruger ved din side. Går du superbruger-vejen, er der hjælp at hente lige her hos os i DKPU.

Gratis sparring om certificering

Hvis du giver os et par timer, får du vores vurdering af, om din virksomhed er klar til en certificering. Vi gennemgår også en certificeringsplan, så du kan se, hvad I skal igennem for at blive certificeret. Det er selvfølgelig både gratis og uforpligtende. Kontakt os i dag - vi glæder os til at høre fra dig.

DKPU F.M.B.A.

Nonprofit kompetencehus med en praktisk og uvildig tilgang til udvikling af mindre produktionsvirksomheder.

Mindre konsulentsnak.
Mere fokus på det bedste for din virksomhed.
+45 70 22 87 22info@dkpu.dk
Kontakt os
Hold dig opdateret på de bedste muligheder for at udvikle din produktionsvirksomhed.

Tilmeld dig vores emails og få gratis viden om, hvordan du kan opnå det – med eller uden et medlemskab i DKPU.
Tilmeld
Copyright © 2024 All Rights Reserved
magnifiercrosschevron-down
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram