Billedet viser kontor-indretning og en lille tavle med ordene remember why you started

Få styr på din virksomheds mål, før du går i gang med SWOT

– af Poul Søjberg

Har du overvejet at få gennemført en SWOT-analyse for din produktionsvirksomhed? Så spørg først dig selv, om du overhovedet er interesseret i, hvad den vil vise dig.

Enhver etableret produktionsvirksomhed med respekt for sig selv har gennemgået en SWOT-analyse. Det giver en oversigt over styrker, svagheder, muligheder og trusler. Men uanset om din virksomhed er nystartet eller har eksisteret i mange år, er der vigtigere detaljer at få på plads, inden du bruger SWOT-analysen eller andre ledelsesstrategier.

Hvad betyder det egentlig, at du kan stå stærkt på et marked, hvis du og alle dine medarbejdere hader at gå på arbejde? Det har ikke ført til langsigtet succes i nogen af de virksomheder, vi kender til.

Når vi møder produktionsvirksomheder for første gang, begynder vi derfor altid på et meget mere jordnært punkt. Tit er vi i kontakt med en ejerleder. De kan have et hav af baggrunde for at stifte en produktionsvirksomhed. Så inden vi hjælper dem med at få succes i den samme retning, sørger vi for at finde ud af, om de overhovedet vil det.

Hvis du ikke får defineret din passion og din virksomheds eksistensgrundlag, kan du risikere at udvikle shiny object syndromet. Det er kendetegnet ved, at man som virksomhedsejer løber efter alt det, der glimter og ser spændende ud. Det kan være et hav af idéer, som har mere eller mindre relevans for din forretning – en uendelig række fatamorganaer af forretningsmuligheder. Men det kan også være at smide alt, du har i hænderne, for at udtænke nye løsninger, så snart en ny kunde ringer.

Det kan sagtens være din garanti mod et kedeligt arbejdsliv. Men det harmonerer dårligt med at lede en virksomhed, som har brug for stabilitet.

Find din personlige ambition først

Længe før du kigger på styrker og svagheder, skal du se på, hvad der driver dig. Som ejerleder i en produktionsvirksomhed vil det være afgørende at gøre det helt klart, hvad du selv brænder for.

Det klassiske tankeeksperiment er at forestille dig, at du vandt 300 millioner i lotto i morgen. Hvad ville så få dig ud af sengen? Hvad ville give dig lyst til at have med andre mennesker at gøre? Hvilken branche ville du tage et opgør med?

Først når du har tænkt de tanker, er du klar til at tænke på din virksomheds målsætning. Når vi besøger vores medlemsvirksomheder for at tale om strategier, antager vi, at du har afgjort det med dig selv. Derfor tager vi hul på fem grundlæggende spørgsmål til virksomhedens eksistensgrundlag og målsætning:

Virksomhedens ambition

                      Hvorfor eksisterer din virksomhed?

                      Hvad er dens mål og ambitioner?

                      Spillepladen

                      Hvilket marked vil vi konkurrere i?

                      Hvilke segmenter går vi efter?

                      Hvilke salgskanaler bruger vi til det?

                      Er vi begrænsede af produktkategorier, geografi eller særlige etiske motiver?

                      Hvor vil vi indgå i værdikæden? Og hvad vil vi ikke ind i?

Dine svar på de spørgsmål vil forberede dig til at svare på nogle af de spørgsmål, man kender fra SWOT-analysen. Vi vil typisk fortsætte med mere afklaring for ikke at kaste os dårligt forberedte ud i en afvejning af mulighederne for din virksomhed.

                      Hvordan vil din virksomhed sikre sig succes?

                      Hvad er den konkurrencemæssige fordel?

                      Konkurrerer vi på pris, kvalitet, hastighed, tilgængelighed eller andet?

                      Kompetencerne

                      Hvilke har vi?

                      Hvilke har vi brug for, så vi kan nå vores mål?              

                      Systemerne

                      Hvilke systemer kan understøtte vores kompetencer?

                      Hvilke processer har vi brug for at definere?

                      Hvordan måler vi, om strategien giver os succes?

Måske skal du slet ikke være chefen for det hele

Mange ejerledere trives med at opfinde og udvikle nye løsninger. Andre er gået ud på egen hånd, fordi de drives af høj faglig stolthed. De kan have det bedst med at sikre den højeste kvalitet i det leverede arbejde. Derfor kan det være et utroligt dårligt match, at de er endt i en direktørstilling, mens deres medarbejdere med varierende succes passer det arbejde, ejerleden helst selv ville have.

Når du svarer på spørgsmålene ovenfor, kan din konklusion godt ende med at være, at du ikke skal lede din egen virksomhed. Det er helt ok. Men det kan være en vanskelig opgave at flytte sig selv fra drift og administration over i det job, man altid har drømt om.

Vores rådgivere har erfaring med at hjælpe på det område. Det kan være gennem rådgivning af den enkelte ejerleder og efterfølgende workshops sammen med medarbejderne.

Optakten til SWOT-analysen

Hvis SWOT-analysen er hård kamptræning, og ambitionsafklaringen er opvarmning, så er den følgende øvelse en blid sparringsrunde. Derfor anbefaler vi, at du tager boksehandskerne på og går lidt mere i dybden med din virksomheds motivation, før du virkelig tager kampen op.

Hvordan ser din målgruppe ud?

Hvem er de mennesker, din virksomhed kan hjælpe?

Hvad kan du give dem, som de ikke allerede får fra andre virksomheder?

De første kunder – hvor indtager du markedet (især for et nyt produkt eller service)?

Udpeg den del af målgruppen, som er lettest for dig at flytte – fx dem, der gerne vil afprøve nye løsninger eller en del af målgruppen, som ikke bliver imødekommet i dag.

Kompetencer – mennesker og systemer

Det vigtigste er de mennesker og deres kompetencer og kulturen mellem dem.

Hvilke systemer kan gøre dem endnu bedre?

Først herefter anbefaler vi, at du egentlig kaster dig over en SWOT-analyse. For det er en god idé at få klarhed over din virksomheds styrker, svagheder, muligheder og trusler. Men uden det nødvendige forarbejde risikerer du bare at lægge en vindende strategi for en virksomhed, du slet ikke kan se dig selv i.

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med strategiarbejdet i din produktionsvirksomhed?

Indlægget er skrevet af seniorrådgiver Poul Søjberg. Du kan få svar på dine spørgsmål om at sætte mål for din virksomhed på ps@dkpu.dk

Tilmeld dig vores nyhedsmail

og følg os på LinkedIn